måndag, oktober 02, 2006

Barnen, Rödluvan och farmor

Ett par roliga saker som precis hände!

De står på varsin sida av en hopfälld strykbräda, i ett litet skrymme. De är inte stora mina prinsessor, det kan jag lova. I vilket fall, de skall leka ”prata i telefonen”. Det är Emily som leder och konversationen går på thai, förstås.

Emily: hej på dig
Josefine: hej på dig
Emily: vad gör ni hemma hos er då?
Josefine: vad gör ni hemma hos er då?
Emily: nej, svara, säj inte samma som mig
Josefine: nej, svara, säj inte samma som mig
Emily: TYST MED DIG
Josefine: mumlar något obegripligt

Emily försöker förklara hur leken skall fungera och sedan försöker de igen, med samma resultat. Jag tror de försöker 3-4 ggr innan Emily ger upp.

Ja det är roligt att titta på dem. Men jösses vad Emily är bossig om hon släpps lös. Det låter som historier mormor berättat om mamma, när hon var liten. Dessa historier tror jag tveklöst på.

Nu har Emily gått med mamma till frisören, och resten av oss just hunnit till slutet av Rödluvan. Hos oss går Rödluvan alltid till farmor. Mina barn har ju ingen mormor, de har en farmor och en yai. Yai är det thailändska ordet för mammas mor. I alla fall, nu när skogshuggaren kommer för att rädda Rödluvan och farmor, pekar Josefine på skogshuggaren, och ropar - INGEMAR.

Nä, så tjock är ju inte Ingemar, men visst hör han ihop med farmor. Ingemar är farmors man, plastfarfar alltså. Lite kul att han dök upp som gubben i lådan i storyn..

3 kommentarer:

Anonym sa...

Dina barn är underbara, vi saknar dom redan!

Och när jag tänker efter har jag nog sett likheten gällande Ingemar när han vandrar runt där hemma i Rotebroskogarna....

/Jens

Nille sa...

haha, den var bra. vi får hoppas att han dyker upp och läser detta. det skulle varit roligare om jag skrev: när den stora tjocka skogshuggaren kom... :)

barnen frågar efter thea hela tiden. kanske ni kan installera en kamera till Skype?

Anonym sa...

Ingemar ringde imorse, störtlycklig över att ha fått rädda farmor! Glömde t o m att gratta