onsdag, oktober 04, 2006

Om min Thailandsblogg: Del 2

6 veckor tror jag det är nu, ungefär, sedan min blogg föddes. Det känns skönt och befriande att få lufta lungorna. Ibland kanske jag tar i så jag nästan spricker, men det får du ha överseende med. Jag har noterat att det är mycket folk som läser min blogg nästan dagligen. Detta är mest roligt men inte helt obekvämt.

På Bloggportalen där man kan rösta på alla svenska bloggar har jag blivit totalt sågad. I dagsläget har jag betyget 3.2 av 10, vilket motsvarar på en svensk betygskala (av 5 möjliga) ca 1.6. Inte ens en 2:a vilket skulle tvinga mig att lägga ner om min existens var beroende av betyget. Eftersom betyget fortfarande sjunker måste många som röstar ge mig en 1:a.

Är jag så dålig? Det tycker jag inte.

Kan det vara som så att jag ligger i fel kategorier? Man tycker ju att om man inte alls känner igen sig så klickar man bara vidare. Man betygsätter väll inte bloggar man inte tänker läsa, eller?

Eller, kan det vara som så att man blir nedröstad med avsikt? Men vem i herrans namn skulle tjäna på det?

Bloggen hade ca 530 unika besökare den senaste veckan. Med unika räknar man inte de som är återkommande, utan bara nya under den perioden. Den 2 Oktober hade jag hela 200 besökare vilket var rekord för en dag. På ett ungefär ökar bloggen med ca 10 besökare om dagen. Det är mycket återkommande besökare, och det är det betyg jag själv väljer att titta på för tillfället.

Jag tänker fortsätta att skriva om det som faller mig in. Oftast är det en blandning av vad jag ser på tv, läser i tidningarna, och hör pratas kring mig. Framför allt är det min sak att se på saker och ting jag skriver om. Givetvis kommer jag fortsätta skriva mycket om min familj och andra funderingar jag har.

Välkommen tillbaks!

23 kommentarer:

Anonym sa...

För att rösta på bloggportalen måste man väl först registrera en egen blogg? Det kanske inte så många av dina besökare har och därav det låga betyget. Men skit i det du, jag tycker att din blogg är mycket intressant. Lärorik också. 10 poäng från Norrviken ;-)

Unknown sa...

Skit i dem Niclas, tror att folk bara jäklas utan att ha koll. Jag hoppade över den funktionen just för att jag tror aldrig den kan vara rättvisande. Finns mycket avundsjuka och sånt.
Toppenblogg

Nille sa...

Sussane & Perre: Tack för det :)

Perre: Du borde ändå lägga dit den tror jag. För det gör det lättare för folk att hitta din blog om du ligger på listan.

Röstfunktionen tycker jag är underlig. Kanske man skulle skala bort alla 1:or och 10:or (kompisar och fiender) för att få ett mer rättvisande resultat.

Anonym sa...

Såg nu att man inte behöver ha egen blogg för att rösta. Har lagt mina poäng...:-)

Anonym sa...

Och förresten ligger du ju 8:a bland mest besökta bloggar i utlandet de senaste 7 dygnen! Keep on.

Nille sa...

haha, tack för det :)

Unknown sa...

Är det så? Jag vet ju alltså inte ännu hur jag vill ha det. Klart jag vill ha läsare. Men jag började samtidigt som ett sätt att ha en dagbok för mig själv, berätta för släkt och vänner vad som sker i mitt liv.
Höll på att smälla av när jag var tvåa en dag på bloggtoppen. Nu tycker jag ju att det är gräsligt kul att ha träffat dig Johan och några andra på detta sätt. Men jag fortsätter att hålla lite låg profil tillsvidare.
Jag förstår dock inte helt varför det är så få kommentarer på min blogg. Jag tycker kanske inte så mycket?
Får en del uppskattande mail, men kommentarer är mest du o Johan.Hade hoppats på lite mer diskussioner.
Du är duktigt som sagt, de flesta bloggar med många besökare har lågt betyg..det är ett underbetyg åt de som röstar.

Nille sa...

Perre: 2 saker.

1. Först, du skriver som mig, inte längre för familj och närmsta vänner, utan om dig och asien. Massor vill läsa det du skriver.

2. Kommentarer. Dissable moderating av kommentarer så de ploppar upp direkt. Då kan andra svara varandra utan att du hinner emellan.

Jag tror vi 3 kompleterar varandra ganska bra och har flera gemensamma besökare.

Anonym sa...

Trodde också att man var tvungen att regga sig där, gick nu in på den sidan igen för att rösta och där står det nu högst upp på sidan:
"Du har redan röstat på denna sajt idag!" Men jag har aldrig sett någon 1-10 skala?? Jag har bara varit inne på sidan.....skit samma,
du får högt betyg av mig i detta inlägg istället : ))

MVH Håkan

Nille sa...

haha, tack Håkan det duger bra det!

Nille sa...

Håkan: Föresten, jag tror du var inne på bloggtoppen och röstade. Det är ju via länken som jag har på sidan.

Bloggportalen hittar du här: http://www.bloggportalen.se/BlogPortal/
view/BlogDetails?id=3606

:)

Anonym sa...

Här trodde jag att man skulle rösta:
(Vad tycker du om min blog, klicka här och berätta!)som står högst upp till höger på din sida.
Där klickade jag på din sida och sen hände inget alls??
Nu har jag i alla fall röstat på Bloggportalen vilket gick utmärkt: ))
BTW, mitt username, emmet, har jag glömt vilket lösenord jag angav, fixar nytt senare i veckan.
/Håkan

Nille sa...

Håkan: Tack kompis. Om du väljer "other" när du kommenterar behöver du inte ha något konto. Du skriver bara in namnet ditt.

Man kan då förstås undrar varför alternativet Anonymous finns förstås?

Anonym sa...

Bloggen är grym, men samtidigt pågår bloggkrig.
Du har ju en plats på topplistan, folk försöker peta ner dig för sin egen vinning.
Kriga nu brorsan!
Etta eller inget, precis som Uddman-loppet.

Nille sa...

Tack junior! Kanske det kan vara som du skriver. Men, det vore ju sjukt!

Som sagt var, kanske de skulle ta bort alla röster för 1 eller 10.

Uppenbarligen är det få som förtjänar någon av dem, och många kan vara falska :)

Anonym sa...

Men du - strunta i allt vad listor, toppar osv. heter. Det är bara dumheter och dessutom i del flesta fall manipulerat. Bättre att hålla koll på antalet läsare (men även det behöver inte vara särskilt högt för att bloggen skall vara meningsfull), antalet "returning visitors", varifrån de kommer och hur de rör sig på siten. Sen är kommentarerna viktiga förstås.

Jag upptäckte din blog när jag sökte info om statskuppen. Nu finns den på min favortlista noch jag läser varje uppdatering. Men några "röster" får du inte av mig eftersom jag inte bryr mig om sånt.

Keep up the good work.

Nille sa...

Bengt: Välkommen till bloggen. Du har så rätt så. Mitt problem, som du säkert märkt, är att jag inte kan gå på sparlåga.

Eftersom jag är ganska uttråkad på jobbet för tillfället (det märks va?) har jag alldeles för mycket tid för att bry mig om sådant, som mycket riktigt inte spelar roll.

Jobbet rullar på automatik... Dock, inte för evigt, det börjar bli dags att göra ett ryck.

Tar långhelg from nu. Vårt Kina kontor öppnar upp på Måndag (efter helgerna där) och då blir jag busy. Måste ladda mitt utslitna batteri.

Anonym sa...

Haha ja varför skulle det inte vara jag?!

Anonym sa...

Jag har haft lite liknande tankar om betygsättningen, men som Bengt O säger, det är ju egentligen helt ointressant, även om ett högt betyg skulle kännas bra för egot.

Annars är det ju som sagt återvändande besökare och kommentarer som är viktigast.
Har man båda dessa så vet man ju att i alla fall någon tycker att man är läsvärd.

Hellre några få återkommande, intresserade läsare än en lavin av ointresse från ABs förstasida...

Anonym sa...

Inget att bry sig om, du har ju tydligen massor med läsare iallafall! Jag började läsa din blogg förra veckan och tycker den är kanonbra! Har till och med backat för att läsa lite av det du skrivit tidigare, brukar jag inte göra annars när jag hittar något nytt läsbart! Gillar att läsa om hur det är att bo på "riktigt" i Bangkok, förstår ju att det är stor skillnad mot att turista där som jag ju bara har gjort! Nästa resa blir i januari, usch vad tiden går sakta!
Hälsar Carina

Nille sa...

Carina: Välkommen till min blogg! Tack för det varma omdömet. Givetsvis är en sådan kommentar ovärderlig och värt minst 20 röster (även på en 1-10 skala).

En av nackdelarna med att bo här är att tiden går så himla fort. Inga årstider att prata om. Jag har January på nolltid, men det hjälper väll inte dig... Vi ses!

Anonym sa...

Din blogg är bra, men för att komma högt upp på rankingen måste den nog innehålla mer sex, droger och rock&roll.

Hade du bloggat ditt liv för 10 år sedan hade du varit en självklar etta :-)

Nille sa...

Haha, tack för tippset!