tisdag, oktober 03, 2006

Thailändsk Polis ihjälsparkad av ungdomar

I går vart en polis ihjälsparkad av en grupp tonåringar. Han var visserligen ute i privat ärende och civilklädd, men jag tror ändå vi ser en avtagande respekt för auktoriteter i Thailand. Detta har jag funderat på länge jag bara tar detta tillfälle i akt att ventilera det.

Bråket uppstod i trafiken (förstås). Polismannen körde sin Mercedes Benz och hade sin flickvän med i bilen. Ungdomarna färdades i en Toyota och av vad förstått, var berusade. Bilarna stannade och polisen var, antar jag, förbannad för att de inte visade respekt för honom, som faktiskt kom färdandes i en Mercedes.

Dessutom ville han inte tappa ansiktet inför sin flickvän gissar jag.

Ungdomarna förstod för sent att han var en polisman och sparkade istället brutalt ihjäl honom. 3 ungdomar sitter anhållna (dem såg vi på TV i morse) men det var tydligen 8-9 personer inblandade. Flickvännen låste in sig i Mercedesen och gömde sig bäst hon kunde, och klarade sig helskinnad som tur var.

Varför i herrans namn skulle han stanna och kliva ur sin Mercedes för?

Såg han inte att Toyotan var fullproppad med fulla arga tonåringar?

Eller sket han i det och sa: - Jag är en väldigt viktig person, jag kör Mercedes, visa respekt för mig eller stå ert kast.

Det senare tror jag.

Det har säkert gått hem förut. Är det något man inte bråkar med i Bangkok trafiken så är det ju nya dyra bilar. Man vet aldrig vem de kan ringa och vad de kan ta för sig. Ungdomarna var dötrötta på detta faktum antagligen. Jag är rädd för att det kommer mer. 2 grupper som är alldeles för långt från varandra, som bara tid och en genrationsväxling kan lösa befarar jag. Ömsesidig respekt föds inte över en natt.

Detta påminner om när jag växte upp, när pensionärer kunde buffa sig fram på trottoaren utan att vika en tum. De krävde respekt och kände inte något annat. Min generation blev uppfostrad (tror jag) att respekt är något man förtjänar, inte kräver. Givetvis tyckte dåtidens pensionärer att vi ungdomar behövde lära oss veta hut oavsett. Båda parterna hade rätt, och fel.

Nu handlar det ju inte bara om pensionärer och ungdomar förstås, men om samhället överhuvudtaget. Jag tror vi når en balans så småningom, men så länge vi fyller på, utan att ställa krav är jag rädd för att det kommer att låta vänta på sig. Jag lever själv som invandrare i Thailand, det minsta felsteg och jag är historia. Jag behöver inte ens göra ett felsteg faktiskt. Det räcker med en tillräckligt stor konflikt mot en inflytelserik person, och varken mitt ord eller vittnens väger alls längre.

Jag känner inte att det är något problem att hålla sig inom Thailands ramar. Jag har förståelse för att jag som utlänning inte är önskvärd om jag inte sköter mig.

Jag har också förståelse för att jag att det finns värre straff än att vända åter Sverige. Om så är fallet skall man passa sig JÄKLIGT noga, tycker jag. Jag pratar givetsvis om Sverige över dessa sista rader.

Kom nu inte och påstå att jag är rasist. Både fru och barn håller utländskt medborgarskap.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm, hoppas det inte var min f.d hyresvärd. Han är polis. Och har precis köpt en Merca. En trevlig man. Med mia noi...

Annars så tycker jag väldigt illa om det där, att kör de Merca, BMW eller någon annan fin bil, så kräver de respekt och utrymme. Jäkla översittarfasoner.

Detta gick ju för långt, men jag kan förstå frustrationen de antagligen kände, ungdommarna.

Problemet många thailändare har är ju att när de väl blir förbannade finns det ingen hejd på vad de kan ta sig till. Det är som om all uppdämd vrede kommer på en gång - helt omöjlig att kontrollera.

Nille sa...

Yup, jag håller med, det finns mycket uppdämd vrede, men hos Thailändare över lag tycker jag.

Frugan sväljer ganska mycket, bara för att för en bagatell explodera fullständigt (kanske en fruntimmersak :)

Jag brukar låta henne göra det utan för mycket motstånd eftersom hon verkar må bra av detta. Det kan vara lite småintressant att lyssna på gallan hon kan kräkas på mig oxå.

Jag tror vårt liv skulle vara lättare om vi kunde tjafsa om småsaker som de händer.

Kulturkrock?

Nille sa...

Det finns ganska många poliser med mercedes och mia noi (älskarinna) så oroa dig nu inte för honom...

:)

Anonym sa...

Min fru är bra på det viset. Hon är som jag och säger ifrån med en gång, för det mesta i alla fall.
Sen är vi sura på varandra ett litet tag. För det mesta återgår allt till normaltillstånd efter någon minut.
Skönt att rensa med en gång. Håller man det inne för länge blir det ju som du säger en liten skitsak som får allt att vändas upp och ner.

Nille sa...

Bara att gratulera :)

Unknown sa...

Japp amok begreppet kommer från Malaysia, thailändare har ju detsamma. Smilen kan bli dödligt farliga plötsligt. Har ofta funderat över skönheten o odjuret i många asiatiska länder. Vi har haft utstuderad grymhet i Europa av vidrigt slag men det är som att ilska och vrede, mynnar ut i ännu en novå av grymhet och fruktansvärd torrtyr här ibland. Tänker på sättet som folk avrättas på i Sydthailand fn.
Soldater insmorda i honung med hela myrkolonin på väg o så klubbas ihjäl.
Annars är jag med vad gäller översitteriet. När jag och Tak(frun) var ute mycket i början så hände det ofta att kines-thai kärringarna helt sonika bara gick förbi oss i kön. När man sa till dem så var det som om man inte fanns.
Ok i Asien tränger sig folk ofta men eliten gör det med arrogans.
Angående det där med språket har jag en kompis som har luuk krungbarn. Denna lilla flicka ser sig som bättre än alla thaiflickor och vill bara umgås med faranger eller blandbarn.Detta har knappast mamma lärt ut men det sitter i kulturen så hon känner väl av det.
Idag flyger ag till Suvarnabhumi

Nille sa...

Ja, hur de behandlar varandra i södra Thailand, hur Kher Rouge behandlade sina landsmän i Kambodja, samt hur dagens fångväktare behandlar fångar här i Thailand, får mig att tro att det var här sadistgenen föddes.

Thailändarna kan verkligen njuta av att vara elaka mot varandra.

Jag tänker också på alla olyckor utmed vägarna, som samlar folk som om det vore en gatumusikant på turne. Skratt och stoj mer än tårar och ånger.

Något är inte riktigt riktigt här.

I vilket fall, ha en trvelig resa!

Nille sa...

Jag tror inte det är bara rosor för en Look Krung i Thailand, speciellt inte när de är unga, och föräldrarna inte har speciellt mycket pengar.

Då skall de gå i Thaiskola. Då får de den behandling som alla olika får i vilken skola som helst. Barn kan ju vara ganska grymma.

Många (lärare, elever, administrativ personal) kan försöka ta tillfället i akt att sätta sig på den stackars eleven. Det blir nog lättare när de blir större.

De (lärare och administrativ personal) försökte med mig när jag pluggade på ABAC men det var dömt att misslyckas förstås.