onsdag, oktober 25, 2006

Thailändsk byggkonst: del 2

Jag noterade att fönstret i barnens sovrum stod på glänt så de måste öppnat det i går. Jag hoppades på att det skulle vart Plair som glömt stänga men sådan tur hade vi inte. Emily och Josefine lyckades tydligen klättra upp på en hylla och pillar upp fönster låset. Det krävs inte mycket för detta men är ingen ursäkt. Emmy ljuger lika dåligt som mig så det var inte svårt att få ur henne hur det gått till. I vilket fall sa hon att hon hade klättrat upp och öppnat, medan Josefine och Sebastian satt i sängen och tittade på. Josefine hade senare klättrat upp själv. Läskigt.

Tänk om Sebastian hade försökt sig på att klättra upp med...

Snacka om att man måste barnsäkra allt själv här. Men, som om jag inte redan visste det.

En dansk kompis till mig har en balkong som går till strax under höften på mig. Det är asläskigt att stå där och titta ut. Michael som bor där är nära på 2 meter lång så han håller sig nog i dörröppningen. Till råga på allt har de en liten son på dryga 2 åren. Det blir lite svårare för dem att näta in hela balkongen, än för oss att para näta in öppningarna i vår.

I vilket fall: så mycket för Thailändska arkitekter och deras underleverantörer.

Andra bloggar om: , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Barnsäkerhet är något som jag tänkt rätt så mycket på den senaste tiden.

Som tur var var jag förutseende och beordrande barnsäkra eluttag i hela huset redan innan jag visste att vi skulle ha barn. Det känns ju bra nu.

Har tittat runt lite på vad som erbjuds inom detta område, och det finns faktiskt om man letar.

Som tex lådspärrar för kökslådorna.

Vad jag funderar på för tillfället är om det går att hitta en grind till trappan. Det har jag inte sett någonstans än.

Det är bebismässa i Muang Thong till helgen, förhoppningsvis kan man hitta mer säkerhetsgrejer där.

Fönstren tror jag att vi har under kontroll. Har importerat svenska fönsterspärrar. Men vet inte hur pass svåra de är att pilla upp för en unge.

Anonym sa...

Min syster Anette trillade ut genom fönstret när hon var 1 1/2 år gammal. Huset vi bodde i hade garage, bottenvåning och så bodde vi på nästa våning... Mirakulöst nog klarade hon sig med ett spräckt skallben. Här handlade det om att en släkting öppnat fönstret på glänt utan att tänka sig för.

Små barn kan hitta på så mycket mer än man tror...

Nille sa...

Johan: Japp, det finns bara man letar.

Suss: Hemskt är vad det är. Man måste barnsäkra regelbundet. Vart man än är.

Anonym sa...

Tjoho, på äldre enfamiljshus här i Korea brukar det finnas en takterass med nån slags sirligt balkonräcke som går till typ knävecken...

Spännande.

Nille sa...

Annie> då kan jag gissa vilka som ritat min danska kompis hus, för det är precis så