fredag, oktober 27, 2006

Travel Sea Tour: Motorbåt till Koh Samed

Billig och bra transport från Ban Phee till Koh Samed.

Travel Sea Tour – Speedboat service
Grossist av båtresor runt Koh Samed
Telefon: 038-651999, 652888
Ring och låtsas att du åkt med dem tidigare, TA NAMN på personen du pratar med!

900 baht för en medelstor båt till en strand på genomsnittsavstånd är vad vi brukar betala. Vi var 4 vuxna och 4 barn sist. De kan lägga på en hundring om man är för många eller om man åker över på natten.

Ring dem på morgonen när du är på väg ner till Koh Samed, för att boka en båt. Kommer du ner utan bokning kommer de andra mäklarna äta upp dig levande. Dessa bovar tar 1,400 baht, minst, för samma resa. Undvik alltid gåpåiga säljare i Thailand. En bra produkt behöver knappt säljas, bara marknadsföras, tänk på det.

Notera att om du åker till en liten strand så är det en massa kostnadsbesparingar i detta också:
- Det är sällan jag betalar inträdesavgiften på 200 baht (Koh Samed är ju en nationalpark) när jag tar båten direkt till Ao Tub Tim.
- Taxi resan till stranden kostar ca 50 baht per skalle, och är riktigt jobbigt guppig.

Vill du ändå betala inträdesavgiften så kan du passa på när du rör dig på ön. Den går annars bara ner i fickorna på poliserna som sköter ön i vilket fall. Det är inte de som städar stränderna, utan ägarna av resorter själva. Detta borde finnas gott om skattemedel för detta, om trots allt nödvändigt att samla in. Det är bra kommers på ön året runt.

Andra bloggar om: , , , , ,

2 kommentarer:

Unknown sa...

Är det så? Jag menar att inget av nationalparksavgifterna kommer parkerna till godo? Har haft mina misstankar men har ändå velats hoppas på den goda sidan.

Nille sa...

Jag vet inte hur det är på andra ställen men på Samet är det svårt att se vilken nytta dessa pengar gör.

Nere vid stränderna håller de flesta resortsen själva rent och fint. Om inte, då blir det smutsigt.

I inlandet och bara en bit ovanför resortsen är det bra smutsigt. Typiskt thaismutsigt. De slänger skräpet direkt ut från bilarna.

Vägarna är det värsta jag sett i Thailand så dit går inga pengar heller.

Det är tillräckligt mycket pengar i rullning för att hålla ordning på denna ö i vilket fall.

Jag skall påminna mig själv och faktiskt räkna ordentligt på detta när jag får tid. Vad exakt bara inträdesavgifterna skulle räcka till.