tisdag, mars 06, 2007

Besök på Svenska ambassaden i Bangkok

Det är helt klart en annorlunda känsla som infunnit sig i magtrakten, nu efter helgens stora beslut.

Inte så mycket att vänta på utan bara att ordna dokumenten för Plair och lämna in hennes ansökan om uppehållstillstånd. Eftersom vi varit gifta i 5 år och har 3 barn som är inskrivna i Sverige som svenskar, borde detta vara en formalitet 8får vi hoppas). Enda haken är väll hur länge vi får vänta innan Plair får komma upp på intervjun. Efter det tar det ca 3-4 veckor innan immigrationsmyndigheten beslutat i ärendet. Det är nog lika bra att jag åker upp och lämnar in ansökan själv, med lite tur finns det något bekant ansikte på plats, och som kan skicka oss framåt i kön, eller kanske ge oss en strötid vid någon inställd intervju (det borde ju kunna vara ganska vanligt förekommande har jag en känsla av).

Det är en hel del dokument att skaka fram. Vissa skall översättas och de allra flesta presenteras i duplikat. Bland annat verkar det som om vi måste skapa fram en version av den beryktade husboken, eller husregistret som den också kallas. Jag ber till min lyckliga stjärna att vi har en kopia här i Bangkok.

Jag skall också se över möjligheten att göra denna ansökan på plats i Sverige. Jag har hört att om man är gift och har barn tillsammans är detta möjligt, eller kan vara.

I så fall kan det gå ganska fort…

Andra bloggar om: , , , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej.
Kul attläsa om ditt liv i Thailand.
Jag har min syster på Phuket, det var på hennes blogg jag hittade länken till dig. Malee alltså.
Det verkar tufft med alla papper, lycka till i alla fall.
Rose-Marie från Bollnäs

Nille sa...

Hej Rose-Marie, och tack för uppmuntran. Eller Malee2 kanske du kallas? Din syrra känner jag väl över bloggen hennes.

Anonym sa...

Jaha, där ser man. Det bär alltså av nu. Lycka till.

Angående intervjun. Vi fick en inställd intervjutid och fixade allt på 3 veckor.

Hoppas du har samma tur!

Nille sa...

Jo, men tror mig allihopa, kapitlet Thailand är inte över :)

Bloggen kommer leva, om inte annat med ett något ändrat namn :)

Allt jag gör just kan och kommer jag göra från Sverige (eller det mesta). Jag kommer ha ett tungt välbetalt extrajobb till en början. Tyvärr räcker inte detta extrajobb till en försörjning i Sverige, speciellt inte efter alla skatter är betalda.

Johan: Jag visste inte att ni hade gått igenom detta?

Anonym sa...

hej niclas med hela familjen,lycka till,vad ni an hitta pa..kommer ni till gbg nagon gang sa bjuder mitt ex.pa thai mat..cafe blavitt.mariag.29......sannaplan...gbg...mvh.christer

Nille sa...

Christer: Tack för det! Göteborg är en trevlig stad och där passerar vi titt som tätt. Vi kommer gärna på besök.

Anonym sa...

Inte vi (som är nu). Det var en gång för länge sedan.

Vi blir kvar här. I alla fall för nu.