torsdag, mars 15, 2007

Milstolpe 2 avklarad

Även om jag befarat det värsta gick det som vanligt snabbt och smidigt uppe på ambassaden. Trevliga och hjälpsamma människor måste jag säja. Jag har full förståelse för att det kan vara påfrestande med blixtförälskelser från kvällen före, som kommer in strax innan stängning, och vill ansöka om turistvisa. Jag förstår att detta kan vara ett påfrestande yrke. Trots allt är man betald för att göra ett jobb.

Gillar de inte heller situationen, och du saknar papper, ja då får du nog inte mycket service, utan blir hemskickad. Inget lätt yrke.

De bad mig om att för säkerhetsskull komplettera med ett färskt personbevis. Jag hoppas hitta det snabbt på nätet.

Väl på ambassaden stötte jag på bloggaren Guava med familj, inklusive fader på besök från Sverige. Jättetrevligt att slutligen få träffa också hans fru, och att se Felicia i verkligheten. Johan som han heter på riktigt, var upp för att ansöka om turistvisum för sin fru, och pass för sin dotter om jag inte noterade fel. De åker ju till Sverige på semester i sommar.

Milstolpe 3 får bli att kolla upp fraktpriser till Sverige samt att besluta om vad som skall säljas av och vad som skall tas med hem.

Andra bloggar om: , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Här har du personbevis: http://www.skatteverket.se/servicetjanster/bestallningstjanst/personbevis.4.5098f9104ec1b57328000231.html

Nille sa...

Sverige är fantastiskt på sådana här saker. Jag är säker på att vi kommer fortsätta att exportera kunskap i en lång tid framöver.

Tyvärr fanns inte det familjebevis jag sökte att ladda ned. Just det beviset kan de endast skicka till hemadressen.