söndag, mars 04, 2007

Det finns en lägenhet till mig i Sverige…

Den är inte gratis, men den finns, och värre öden kunde man stå inför, eller hur?

Jag måste alltså bestämma mig i denna vecka, om jag vill ha lägenheten eller inte. 6-12 månader blir det och kanske redan från sommaren. Perfekt för barnen att rycka upp sitt svenska språk, perfekt för ossatt känna oss för.

Får vi smak stannar vi nog, men jag håller verkligen en öppning på en återkomst.

Mitt liv kännetecknas av situationer som denna, nu eller aldrig. Det var också så jag hamnade i Thailand första gången:
”– vi flyttar på Torsdag, skall du med?”.

Jag hade alltså aldrig varit i Asien innan jag flyttade till Thailand. Det här var 1992 och jag var då 27 år gammal.

Vad har hänt sedan dess, annat än att jag snart skall fylla 42!?

Vakum, vakum och vakum känns det som, även om jag hunnit med studier, rest mycket, träffat massor av människor, och jobbat. Tiden har gått fort. Det är det värsta med att vara i Thailand (landet utan årstider), all tid går lika fort som en semester.

Tur ändå att jag drog den där gråmuliga Augustidagen för hundra år sedan. Nu har vi ju Emily, Josefine, Sebastian och min fru Plair förstås. Ödet.

Vad tycker ni, skall jag packa, sälja och dra (åt andra hållet eller)?

Andra bloggar om: , , ,

12 kommentarer:

Jessi sa...

Hallå kussen!
Nog skulle det vara roligt å ha er på rätt sida jordklotet så man kan ses någon gång, men jag tycker nog att ni ska göra det som känns rätt för er.
Hoppas allt e bra med er, här är det fullt upp inför syrrans vigsel.
Kram Jessica!

Anonym sa...

Har du jobb i Sverige som väntar?
Testa åk "hem" funkar det inte kan ni alltid komma tillbaka Bkk.
Kan tänka mig att det inte så lätt efter så många år Thailand.

Hur går det med din blogg?

Lycka till / jesper

Nille sa...

Jessica: Jo, det är just det.. Vad säjer hjärtat... Det är inte som att byta jobb, eller bostad direkt... Vad om man ångrar sig? i vilket fall, då åker vi tillbaks, och planeran är faktiskt att åka tillbaks. Så illa är väll inte sverige och svenskarna :)

Jerker: Nej inget jobb som väntar. Hade ett men inte det händer inte förrän 2008. Skall det hända innan dess får jag göra det själv. På heltid har jag inte råd.

Sjukt. Men efter så många år här är det antagligen nästan lika svårt att ta sig åt det hållet, som hitåt.

Anonym sa...

Vad lustigt! Vi gick just i helgen och diskuterade att det inte kan vara ett så lätt val du/ni står inför, nästan som att vi visste att du skulle få erbjudande om en lägenhet. Vi förstår våndan men skulle ju tycka det var sååå roligt om ni kom hit för en lite längre period. Om Plair känner sig ensam så är hon alltid välkommen upp till oss så kan barnen leka och hon får skvallra lite. Hälsa henne det! (Du är naturligtvis också välkommen men jag antar att det är lättare för dig att få jobb och då kan det bli lite ensamt för Plair.)

Vi håller andan i väntan på ert beslut!

Anonym sa...

Välkomna hem!

Anonym sa...

Ja, det finns ingen anledning att ångra nåt som man inte prövat.
Det blir nog tuffast för Plair.

Admin sa...

Nille, lyssna på din far... det var ett klokt sagt!

Anonym sa...

Ja, tycker att du ska flytta till Sverige trots att jag förlorar ytterligare en god vän som flyttar härifrån.

Tycker du verkar helt redo att flytta tillbaka och det är lika bra att passa på nu när ekonomin är uppåt (för tills några dagar sedan iallafall).

Det kan bli tungt för Plair så var säker på att hon iallafall just nu också vill flytta, samt att du får dra ner förväntningarna rejält vad gäller att bo i Sverige jämnfört med att vara där på semester. Utan stora förväntningar går det nog lättare.

Nille sa...

Suss, Elin, Pappa: Jag vet att ni väntar på oss :)

Malee: I bland glimtar gubben till ;)

Niklas: Ja, det känns som det är dags nu. Jag har inga större förväntningar på hur det skall bli, hoppas bara att vi kommer in i karusellen snabbt.

Som du säjer, trist att förlora alla kompisar som bor i Thailand bara.

Anonym sa...

Niclas, en fördel är ju att du kan SMS:a mig målen direkt från Råsunda..

Exil-gnagarna i Bangkok kommer få mycket svårt att ersätta dig, men va fan...

Unknown sa...

Hej Niclas,

Flytta inte tillbaka till Sverige om det inte är av saknad av släkt och vänner.

Har du glömt hur kallt, trist och enformigt det kan vara i Sverige? Alla måsten och det monotoma ekorrhjulet som man måste vaggas in i för att vardagen skall fungera.
Framförallt har man har nästan ingen tid över till barnen.

Nille sa...

Hans: På något vis ser jag fram mot allt det där tråkigt svenska. Tiden har gått så ofantligt mycket fortare här och jag ser gärna att vi bromsar ner lite.

Jag har varit ute och sett annat och har lite mer referensramar. Jag tror, och hoppas, jag kommer kunna upskatta Sverige mer än er svenskar :)

Thailand blir ju också vardag!

Jag tror nyckeln är att snabbt komma in i karusellen med jobb, barnomsorg, och boende.

I vilket fall, tack för varningen :)