söndag, mars 04, 2007

Emily tyckte vi skulle packa och dra

Det är helgdag imorgon Måndag så stämningen är fortfarande ganska soft. Vi har börjat prata lite Sverige här i storstan. Jag frågade Emily vad hon tyckte och hon ville ju åka förstås. Jag förklarade att vi nog stannar där om vi åker dit, men hon var fortfarande med på det. Vi kunde väll ändå åka att hälsa på Yai (mormor) och kusinerna Phi och Ohm Im ändå tyckte hon, vi reser ju så mycket i vilket fall. Jag sa att det blir nog inte så, utan det blir nog att vi börjar åka till farfar, kusinerna: Linn, Amanda och Wendela, samt gammelmormor, istället.

Farmor då undrade hon?

Farmor är minsta problemet, hon är lika ofta på båda platserna.

Plair vart lite oroad av Emilys kommentar och försökte förklara samma sak på Thai för att se hur mycket hon förstått. Emily hade förstått rätt.

Emilys slutliga kommentar var: det är mycket roligare i Sverige, man kan gå ut och leka där man bor. Här där vi bor i Bangkok finns det inget att göra.

Sant, här i stan måste man ta bilen om man vill åka och leka. Bangkok är ingen plats för ett barn att växa upp på (även om det finns möjligheter), och det är vad jag får försöka hänga upp mig på.

Emily kom precis och frågade om vi inte kunde åka nu, det är kul att flyga när det är mörkt tyckte hon…

Vi kommer nog snart…

Andra bloggar om: , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena Nille,

Jag förstår att det måste kännas otroligt svårt att fatta det beslut som du tar nu. Sverige vs Thailand m.m.

Lite förstår jag din situation med att kanske lämna Thailand. Här finns värmen, maten, människorna osv. Allting är sabaai (för det mesta). Men sålunda är Sverige också ett bra land, med trevliga människor och till viss del större trygghet.

Sverige kan i det stora hela kännas statiskt och ganska grått i många stunder, men saker är vad man gör det till. Hade jag haft familj hade jag nog valt Sverige, pågrund av utbildning med mera för barnen. Även om svenska skolsystemet inte är det allra bästa, så tror jag nog det är en bit över medel än i Thailand. Dessutom finns det fler möjligheter där. I Thailand tror jag man behöver ganska mycket pengar för att få barnen att tävla på lika villkor som de allra bästa. I Sverige får man i alla fall en chans att tävla om de bästa platserna.

Boende skiljer sig ju märkvärt mellan Sverige och Thailand om man jämför med vad man får för pengarna. Har man tur så kanske man tjänar helt ok och kan unna sig något bra. Eller tur har ju inte så mycket med saken att göra utan viljan. Vill man nått riktigt mycket så brukar man ju i slutändan även kunna få det.

Men jag tror i alla fall att om du verkligen får drömma hur det verkligen skulle vilja ha det, så tror jag att du kan klura ut en plan hur du ska få det. Det kommer kanske ta ett tag. Men du får det. Förändringar är alltid ett oroande moment, men man måste möta sin rädsla och försöka anpassa sig och utvecklas. Du har ju lyckats rätt så väl hittils. Sluta inte att utvecklas, utan kämpa vidare.

/GC

Anonym sa...

Det ska bli spännande att se vilket beslut ni tar, och jag önskar dig och familjen lycka till med vad det nu än blir.

Det liknar lite vår situation, faktiskt. Vi vet ju inte heller vad som händer framöver. Utom att det blir antingen Sverige, Kina eller Tyskland till sommaren.

Det jag saknar mest när jag tänker på Sverige är naturen, den friska luften, möjligheten för min dotter att ha en lekplats och grönområden inpå knuten (det har man ju nästan överallt i Sverige), möjligheten för henne att gå på ridskola - och sist men inte minst mina kära vänner därhemma.

Vilket dock inte är det samma som att jag tycker att Sverige är det bästa alternativet för oss...

Nille sa...

GC: Tack för att du delar med dig av din insikt. Det är nästan 11 år i Thailand nu och det känns som en epok går i graven. Tanken har legat där bak sedan Emily föddes.

Sverige är som du säjer en avsevärt bättre plats att växa upp på, det är jag säker på. Man sätter ganska lätt barnen framför sig själv.

Annie: Om det inte vore för att jag varken hade jobb (annat än trevare) eller boende (nästan klart) i Sverige, och massor av prylar i Thailand, samt en fru som man skall vänta in uppehållstillstånd för, skulle saken avara biff och jag skulle helst dra igår!

Thailands Nille på äventyr i Sverige :)