fredag, mars 16, 2007

Järnspikar, lägeheten ja

Man kan knappast vänta tills dagen innan man flyttar innan man säger upp lägenheten. Det vore varken bussigt eller smart. Otroligt egentligen hur länge jag har haft denna lya. Om jag inte minns fel tog jag den något år innan jag var färdig med studierna. Kan det ha varit 99 kanske? Lyxigt på den tiden men knappast nu.

75 kvadrat över 2 sovrum, vardagsrum kombinerat med kokvrå, och 2 toaletter. 2 toaletter var ju helt meningslöst (typiskt Thailand), en stor hade varit bättre. I vilket fall, den har varit ganska billig. De första 5 åren betalade jag bara 8,000 i månaden. I samband med en lättare renovering höjde vi upp till 9,000. För 4 månader sedan frågade Wichai om han kunde få 11, och det fick han.

Wichai har varit mycket lätt att ha att göra med. Wichai han kan svenskar han. Under tiden jag flyttade in, och för ett par år framöver var han platschef för thai airways i Sverige. Till råga på allt bodde han nästan granne med min gamla lägenhet i Bergshamra, den min mor tog över när jag flyttade permanent. han tyckte detta var lika kul som jag tyckte så relationen fick en bra start.

Han tyckte förstås att det var tråkigt att vi flyttar så snart.

Vi har lovat att hjälpa till att försöka hitta någon ny hyresgäst. En thaidam i huset är tydligen redan intresserad. Kanske du kära läsare känner någon som behöver en rymlig lägenhet i Ramkamhaeng, nära Assumption University?

Samtidigt verkar de där hemma göra det yttersta för att vi inte skall behöva ta med så mycket saker hem, och göra transfern smidig, och landning mjuk så att säga. Sälj sälj sälj säger de.

Solen har lyst upp det mörklagda rummet!

Vi kallar detta för Milstolpe 2.5

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja du, att planera flytt är inget man gör i en handvändning. Det är otroligt mycket, inte minst med byråkratin.
Och visst är det lämpligt att säga upp lägenheten där man bor...om inte annat slipper man ju framtida hyreskrav för den ;-)