fredag, mars 30, 2007

Tio år för kungaförolämpning

Klippt från SVD:
En schweizisk man har dömts till tio års fängelse för att berusad ha förolämpat Thailands kung genom att vandalisera hans porträtt.

Även om detta var fruktansvärt korkat gjort så står detta straff förstås inte i proportion till brott begånget. Utvisning på livstid hade troligtvis varit fullt tillräckligt, men även det kanske för hårt. Kanske man skulle stenat och våldtagit hans fru, så som man gör i andra utvecklingsländer?

Hur denna handling kan bestraffas i likhet med en människohandel, narkotikasmuggling, mord, mm, det övergår mitt förstånd. Men och andra sidan, det här är TIT (This Is Thailand). Här ler man, glömmer man, och går vidare.

Är Thailand en demokrati? Nej, Thailand är en militärdiktatur styrd av en militärjunta. Man påtvingar vördnad för kungen, sätter honom på en piedestal, och får folk att avguda honom. Man använder honom sedan som ett verktyg för egna medel. Inte ens Thailändarna får ogilla sin kung offentligt.

Den Thailändska kungen är en fantastisk människa och skulle aldrig utmäta detta straff på egen hand. Vad som än sägs om honom råder det i mina ögon inget tvivel om att han är en godhjärtad, men kanske sorgsen människa. Jag tror jag vet varför han är sorgsen.

Kungen säger ofta ”- jag är också en vanlig människa, jag gör också fel”.

Detta är förstås ingen kommentar det kungliga rådet, med General Prem i spetsen, uppskattar speciellt mycket. Eftersom de får jobba hårdare för att lyfta honom mot skyarna.

Detta diskuteras också på Thailandsforumet


Andra bloggar om: , , , ,

1 kommentar:

Unknown sa...

Ja herre gud min skapare vilken planet vi bor på!

Kan inte mer än skaka på huvudet!