söndag, mars 18, 2007

Lekgruppen Söndagen den 18 Mars

Vi var 12 barn mellan 2 och 6 år som lärde och lekte tillsammans denna varma Söndag vid Håkans pool på Sukhumvit Soi 19. De flesta kände varandra sedan tidigare. Håkan och Björn var nya till gruppen och med dem kom 3 nya barn vilket var jättekul. Jag hoppas att vi kan lägga till åtminstone en ny familj för varje träff.

Det vart mycket bad och fri lek. Sista timmen leddes av Elisabeth, Erikas mor, och det vart då organiserad sång och lek. Håkan och hans fru hade ordnat med mat och dryck i överflöd och det var ingen som gick hungrig från denna tillställning.

Vi ser alla fram mot nästa träff som går av stapeln hemma hos Anna Söndagen den 22:a April (helgen EFTER Songkrahn). Anna har utlovat en pysseldag med tema Påsken. Hon uppmanar till oömma kläder eftersom det bland annat kommer bli måla av.

För mig som flyttar hem snart är det med blandade känslor jag medverkar. Det hade känts bättre om jag kunde varit med lite längre än dessa 3, möjligtvis 4 tillfällena (om jag är kvar den 3:e Söndagen i Maj). I vilket fall känns det bra att ha varit med om att starta upp detta, och förhoppningsvis blir det något bestående. Detta är något som det pratats om länge, men aldrig gått av stapeln. Vi har ett bra momentum nu.

Visst, vi har ju den Skandinaviska lekgruppen på kyrkan på Tisdagseftermiddagarna, men för oss som bor här permanent passar den inte så bra (de flesta av oss jobbar ju då). Vi försökte få kyrkan att hjälpa oss med lokal i starten men de var inte speciellt tillmötesgående, antingen gick det inte att ha en ren svensk grupp (det finns en dansk och en finsk är på gång), eller så ville de ha för mycket pengar. Jag antar att det beror på vem som frågar. Överlag tycker jag den Skandinaviska kyrkan här i Bangkok fokuserar lite väl mycket på korttidskandinaverna, och pengarna. Prästparen sätter sin egen prägel på verksamheten, med all rätt. Denna senaste är inte den jag är som mest imponerad av, även om de verkar vänliga. Jag hoppas att jag får anledning att äta upp dessa ord.

Har du barn och bor i Bangkok tycker jag du skall ta dig en titt på Thailandsforumets avdelning om Svenskar som bor i Thailand.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: