söndag, mars 04, 2007

Ny förstärkare införskaffad

Det tog lite tid och en massa beslutsvånda, men nu står den där i alla fall - den nya förstärkaren. 3 ggr så stor, 3 ggr så tung, och 200 fler uttag på baksidan.

20 försäljare trängdes runt mig. De kunde inget alls, men det är ju så thailändarna vill ha det, mycket rövslickeri och lite action. Jag provlyssnade ett par stycken i min prisklass, sedan nöp jag den som jag tyckte gav mest valuta för pengarna. Det tog 3 killar 10 minuter att få upp den ur kartongen samt testa den. Killen som sålde den hittade inte ens till hissen. Jag tror det var hans första dag.

En tysk Sherman med 5.1 kanaler (duger väl för hemmabio) vart det.

När jag sedan kom hem var så mycket valmöjligheter på baksidan att jag kraftigt övervägde att kontakta en stereo installatör,.. någon annan dag. I vilket fall provade jag, även om jag kände att hornen i pannan började växa ut.

Jag vet inte om det var tur eller skicklighet men jag lyckades koppla ihop den med dvd: n och tv: n på första försöket. Troligtvis var det en kombination av ovan, för jag vart mäkta förvånad när det kom ljud ur högtalarna, men det var alldeles för många knappar och uttag för att vara enbart tur.

Den nya högtalarsladden jag samtidigt införskaffade lyckades jag inte montera, jag fick inte på kontakterna. Ena ändan skulle ju också in i högtalarna. Jobbigt!

Kabeltv:n har vi fortfarande inte fått in i systemet, ljudet kommer ur tv:n fortfarande.

Men inte fasen var det 3 ggr så bättre ljud än den 20 år (!?!) gamla som just dog, inte ännu i alla fall. Från vissa DVD är det som om den inte fångar alla ljudspår.

Det får vara så här nu ett tag…

Andra bloggar om: , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

I fall du klarade att koppla upp ditt trådlösa internet, så borde du fixa det här med! Det är lättare med kabelprylar än en massa datakoder!

(Säg till så kan jag hjälpa dig annars!)

Nille sa...

Du kan gärna få komma och hjälpa till, detta är större än störst. Bara det att man kan koppla via flera olika uttag, flera olika högtalaruttag, är bara det konstigt. Huvudvärk.